پارس میکاپ

آموزش میکاپ و گریم

پارس میکاپ

آموزش میکاپ و گریم

آموزش های آرایشی برای پرتر به نظر رسیدن صورت

آموزش های آرایشی برای پرتر به نظر رسیدن صورت مجموعه : آرایش صورت و زیبایی

آموزش های آرایشی برای پرتر به نظر رسیدن صورت

معمولا نواحی سایه‌دار و تیره صورت را لاغرتر و گودتر نشان می‌دهند. پس خانم‌ها و آقایانی که صورت لاغری دارند، باید تا جای ممکن صورتشان را باز و روشن نشان دهند تا پرتر به نظر برسند.
نکته‌ های آرایشی زیر به شما کمک می‌کند صورتتان را پرتر نشان دهید :
1 – رنگ کرم پودر باید دو درجه از رنگ پوست روشن‌تر باشد.
 
2 – مدل ابروها باید پهن، بلند، صاف و گوشه آن کمی متمایل به بالا باشد.
 
3 – خط چشم‌ها نباید خیلی به سمت بالا باشند بلکه باید به دو طرف صورت مایل شوند.
 
4 – ریمل به تنهایی کافی نیست. باید از مژه مصنوعی استفاده شود چون در زیبایی این نوع چهره خیلی موثر است.
 
5 – رنگ رژلب و سایه باید خیلی روشن باشد.
 
6 – برای زدن رژ گونه بهتر است حالت خنده به چهره داده و بعد کمی زیر برآمدگی حاصل از خندیدن را با برسی پهن به دو طرف صورت به‌خصوص سمت گوش‌ها رژگونه زد تا گونه‌ها برجسته و صورت پرتر دیده شود.
7 – مدل موها برای صورت‌های لاغر باید باز و شلوغ باشد و هرگز نباید موها را بالا بست. برس زدن مو به بیرون باعث زیبایی این چهره می‌شود. آرایش مو در قسمت بالای سر تا بالای گوش‌ها صورت و گردن را بزرگ نشان می‌دهد.
8 – بهتر است آقایان صورتشان را کاملا اصلاح و از گذاشتن ریش و سبیل خودداری کنند. اگر اصرار زیادی به داشتن ریش دارند، باید خط روی گونه‌ها را تا جای ممکن هلال کنند. برای آرایش موها نیز نباید از مدهای امروزی پیروی کنند. کوتاه کردن موهای کناره‌های سر و بلند نگه‌داشتن موهای بالا، صورت را لاغر نشان می‌دهد. آقایانی که صورت لاغری دارند بهتر است موهای کناره سر را بلند نگه دارند و آن را به سمت بیرون شانه کنند.
       عکس هایی از جدیدترین مدل موهای پسرانه  توجه کنید مواد آرایشی تاریخ انقضا دارند؟  چند نکته که درباره رنگ کردن مو نمی دانستید      

شفافیت و شادابی پوست صورت با عسل

شفافیت و شادابی پوست صورت با عسل مجموعه : آرایش صورت و زیبایی

شفافیت و شادابی پوست صورت با عسل

"عسل" یکی از بهترین نعمت‌های الهی و فرآورده‌های طبیعی است که علاوه بر داشتن خواص داروئی، به‌دلیل دارا بودن انوع ویتامین‌ها و مواد قندی، می‌تواند به‌عنوان ماسکی مناسب برای شفافیت و شادابی پوست به‌کار رود. طبق مطالعه‌های پیشی، "عسل" در زیبائی، سابقهٔ دیرینه دارد و در ترکیب بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌ها نیز، به‌کار می‌رود. ترکیب دو قاشق "عسل" صاف شده با شیر ولرم و مالیدن آن بر روی پوست به‌مدت ۲۰دقیقه، شفافیت و طراوت پوست صورت را به شما هدیه می‌کند.
گفتنی است این ماده، سرشار از ویتامین‌های "آ"، "ب۱" و "ب۶" است و وجود ازت و مواد قندی نیز، آن‌را در گروه غذاهای کامل جای داده است. "بوعلی سینا"، بزرگ‌ترین پزشک مسلمان در قرن چهارم در کتاب "قانون" می‌نویسد: "عسل، اندورن را تقویت، نیرو را زیاد و اشتها را باز می‌کند." هم‌چنین در جای دیگر می‌گوید: "عسل در به‌هم آوردن زخم‌های چرکین کمک می‌کند." مصرف "عسل"، شاید قدمتی به درازای حیات انسان داشته باشد. قدیمی‌ترین اسناد پزشکی که در "مصر" کشف شده، نشان می‌ٔهد "عسل" برای درمان زخم‌های گوارشی، کلیه، چشم و دیگر اندام‌ها استفاده می‌شده است.
● ترکیبات عسل :
۱) "عسل"، مهم‌ترین منبع مواد قندی طبیعی است و تاکنون ۱۵ نوع قند در آن کشف گردیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به "فروکتوز" (قند میوه)، "گلوکز" (قند انگور) و قند نیشکر اشاره کرد.
۲) "عسل" به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادل‌های غذائی، به هضم غذا کمک می‌کند. مهم‌ترین مواد تخمیری موجود در "عسل" عبارتند از: "آمیلاز"، "کاتلاز"، "پروکسیداز" و "لیپاز"
 
۳) "عسل" دارای ویتامین‌های بسیاری است که از جمله مهم‌ترین آنها ویتامین‌ "ب۱"، "ب۲"، "ب۵"، "ب۶" و ویتامین "سی"، "کا"، "ای" و "آ" می‌باشد؛ هرچند مقدار این ویتامین‌ها در "عسل" زیاد نیست، ولی کافی و مفید است؛ البته مقدار این ویتامین‌ها، بستگی به نوع شیره‌ای دارد که زنبور از گل‌ها می‌گیرد.
۴) "عسل" دارای انواع پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مانند اسید فورمیک، مشتقات کلروفیل، مقداری آنزیم، محرک‌های حیاتی و رایحه‌های معطر است.
۵) املاح معدنی در "عسل" فراوانند از جمله: کلسیم، سدیم، پتاسیم، منگنز، آهن، کلر، فسفر، گوگرد و ید.
● موارد استفاده پزشکی
بسیاری از پژوهشگران تأکید دارند که "عسل" دارای عامل‌های قوی ضدمیکروب است. از "عسل"، در موارد گوناگون، به‌صورت خوراکی و یا به‌صورت موضعی در درمان بیماری‌ها در طب اطفال، بیماری‌های گوارشی، تنفسی، چشمی، زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، بیماری‌های قلبی، کلیه و دستگاه عصبی استفاده شده است. شیوع انواع میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌، به‌تازگی منجر به ارزیابی مجدد روش‌های درمانی باستانی از جمله "عسل" شده است.
"عسل"، مایع ورمی (یا چرک) را جذب می‌کند و از این طریق، زخم را تمیز می‌نماید. هم‌چنین، درد و تحریک را کاهش می‌دهد و بوی نامطبوع را از بین می‌برد.عسل"، چربی را پائین آورده و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.پژوهش‌ها نشان داده که "عسل"، حاوی مقادی زیادی آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد تولید شده و در بدن که به سلول‌ها آسیب می‌رساند، مبارزه کند.
          نکات مفید آرایشی برای زیبا و جذاب تر شدن + عکس   رژلب سالم باید چه ویژگی هایی را داشته باشد؟   عکس هایی از مدل موهای جدید و زیبای دخترانه      

نکات مهم قبل از فر کردن مو

نکات مهم قبل از فر کردن مو مجموعه : آرایش صورت و زیبایی

نکات مهم قبل از فر کردن مو

خیلی از خانم‌ها دوست دارند که هر چند وقت یک‌بار در ظاهر خود تنوعی به وجود بیاورند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای این تنوع، موها هستند که تنها با تغییر رنگ یا حتی حالت آنها، چهره بطور کامل تغییر می‌کند، مثلا فر کردن که این روزها خیلی رواج پیدا کرده‌است.
 
مهم‌ترین قدم قبل از فر کردن مو‌ها این است که بدانید دقیقا می‌خواهید چه کار کنید؛ با چه موادی، با چه تکنیکی و پیش کدام متخصص. بین مواد‌ی که برای زیبا‌تر شدن مو استفاده می‌شود، فر جزء قوی‌ترین مواد است، بنابراین مو پس از مصرف مواد فر، بیشتر نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.
بنابراین اگر اهل رسیدگی به موهایتان نیستید در مورد این موضوع جدی‌تر فکر کنید. در غیر این صورت بعد از مدتی نخواهید دانست با موهای وزشده‌تان چه کنید.
 
قدم مهم بعدی پیدا کردن آرایشگر متخصصی است که موهایتان را نسوزاند. البته راه‌های خانگی زیادی هم وجود دارد که آسیب کمتری به موها وارد می‌کنند.
 
کدام مواد شیمیایی، موها را فر می‌کند؟
برای فر کردن موها در آرایشگاه، از ماده شیمیایی‌ای به نام «پرمننت» استفاده می‌‌شود. با این ماده، ابتدا پل‌‌های گوگردی موجود در ساختمان مو طوری شکسته می‌‌شود که موی پیچیده شده در بیگودی، شکل فر مورد نظر را بپذیرد. در مرحله دوم، پیوندهای گوگردی در حالت جدید قرار می‌‌گیرد که بعد با استفاده از یک محلول خنثی‌‌کننده، فر مو «سفت و ثابت» می‌شود.
 
برای فر کردن، ابتدا موها شسته شده و در بیگودی مخصوص پیچیده می‌‌شود. قطر لوله بیگودی، طرز قرار گرفتن و تعداد آنها در سر، تراکم فر و مدل نهایی مو را مشخص می‌‌کند. وقتی همه بیگودی‌‌ها سرجای خود قرار گرفتند، هر بیگودی با محلول فر آغشته می‌‌شود. به دلیل اینکه محلول فر پوست را تحریک می‌‌کند، باید دقت کنید که با پوست ناحیه مجاور تماس پیدا نکند.
 
بعد از فر با موهای خشک چه کنید؟
فر، موها را به شدت خشک می‌کند. برای شما که همیشه موهای نرم و لختی داشته‌اید، کنار آمدن با این موضوع که تا شش ‌ماه دیگر چاره‌ای جز تحمل آن ندارید، کمی سخت است، ولی تکنولوژی پیشرفت کرده، بنابراین نگران این موضوع نباشید.
 
برای نرم کردن موهایتان از چندین محصول با مارک‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید. مهم‌ترین آنها نرم‌کننده‌ها و شامپوها و ماسک موهای نرم‌کننده قابل استفاده در حمام یا بیرون از آن هستند.
برخی‌ روش‌های سنتی مانند استفاده از روغن زیتون را هم توصیه می‌کنند. در آخرین بخش استحمام، روغن زیتون را به موهایتان بمالید و بعد یک آبکشی کوتاه‌مدت انجام دهید.
 
برای اضافه کردن هر گونه نرم‌کننده یا حالت‌دهنده یا تثبیت‌کننده شکل فر، باید موها را خیس کنید.
 
ماسک‌هایی که بیرون حمام استفاده می‌شوند را باید بعد از گرفتن آب‌هایی که از مو‌های خیس چکه می‌کنند، به موها زد.
 
تکنولوژی‌ای که مو را فر می‌کند
بیگودی‌‌های الکتریکی، رایج‌ترین وسیله فر هستند، یعنی باید ابتدا موها را خشک و سپس برای فر کردن از بیگودی‌‌های الکتریکی یا فر داغ استفاده کرد.
بیگودی‌های الکتریکی معمولا لوله‌های سفت پلاستیکی در اندازه‌های مختلف هستند و در جعبه‌های 20 تا 24تایی قرار دارند. لوله‌‌های بیگودی، سطح دندانه‌ دار یا صاف دارند. لوله‌ های صاف برای موها بهترند، زیرا موقع برداشتن، موها کمتر گره می‌خورند.
 
برخی لوله‌های بیگودی الکتریکی دارای محفظه پلاستیکی مخصوص آب هستند. وقتی رول گرم شد، آب بخار می‌‌شود و با فشار در لوله‌ها نفوذ می‌‌کند. بخار، اندکی رطوبت به مو اضافه می‌‌کند که با گردش خود، به مدل دادن موقتی مو کمک می‌‌کند.
 
البته دستگاه‌های فرکننده جدیدی نیز برای فر وجود دارند. میله‌های پلاستیکی بلند و قابل انعطافی که مو را دور آن می ‌پیچند. این دستگا‌ه‌ها‌ بیشتر از رول معمولی به موها حالت فر و استحکام می‌دهد.
 
تنها به یک سشوار نیاز دارید
این مدل فر برای موهای خیلی لخت و بی‌حالت جواب نمی‌دهد، این نوع فرها با یک دستگاهی به نام دیسپانسر انجام می‌‌گیرد که به سر سشوار وصل می‌شود. در این روش، بعد از شست‌وشو، کمی نم موها را بگیرید به طوری که نه خیلی خیس و نه خیلی خشک باشد.
برای موهای فر شده از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید
از بالای گوش تا گوش، موها را به حالت نیم دایره جدا کنید و در بالای سر ببندید تا بتوانید با موهای پایینی راحت‌تر کار کنید و همه موها فر شوند. به موها موس بزنید (ژل هم می‌توان استفاده کرد، ولی ژل موها را سفت می‌کند) و در لابه‌لای موها پخش کنید.
 
سشوار را روشن کنید. اول روی حرارت زیاد بگذارید تا زودتر گرم شود، بعد حرارت را کم کرده و با صبر و حوصله موها را خشک کنید. می‌توانید سرتان را کاملا به سمت پایین خم کرده، موها را به صورت حلقه‌ای داخل سری دیسپانسر گذاشته و به حالت دورانی روی قسمت به قسمت سرتان بچرخانید. برای موهای بالای سر هم این کار را تکرار می‌کنیم.
می‌توان برای تثبیت کردن موها، در آخرین مرحله از تافت هم استفاده کرد.
راهنمای قدم به قدم برای فر کردن موها
1- مرحله اول تهیه بیگودی‌های فر، بسته به نوع فر ریز یا درشت یا متوسط است؛ به طوری که هم می‌توانید این بیگودی‌ها را از بیرون تهیه یا با هزینه‌ کمتری در منزل تهیه کنید، به این ترتیب که کاغذهایی به ابعاد 9 در 9 یکدست و هم اندازه بسته به حجم مو به تعداد 30 تا 50 عدد درست کرده (می‌توانید از کاغذهای یادداشت مربع شکل استفاده کنید) و آنها را لوله‌ای شکل کنید که مثل بیگودی‌های ریز درخواهد آمد و البته سایز بیگودی‌های شما به سلیقه خودتان مربوط می‌شود که دوست دارید فر ریز داشته باشید یا درشت یا متوسط.
 
2- بعد از حمام که آب موها کشیده شده و موها مرطوب هستند، آنها را به دو طرف سر شانه کرده و از جلو با لایه‌های خیلی کم کار خود را شروع کنید. کمی تافت یا مواد نگهدارنده به موها بزنید. آنها را به دور بیگودی‌ها بپیچید و دو طرف کاغذهای لوله‌ای را خم کنید تا موها باز نشوند و حتی در صورت باز شدن می‌توانید از گیره‌های سیاه مو، برای ثابت نگه داشتن آنها استفاده کنید.
 
3- اگر موهای خودتان کمی حالت دارند و به راحتی به هر فرمی که می‌خواهید در می‌آیند، استفاده از مواد حالت‌دهنده توصیه نمی‌شود و تنها نم داشتن موها کافی است.
 
4- برای فرهای درشت‌تر، کاغذهای لوله‌ای را بازتر بپیچید و قطر لوله‌ها را بیشتر بگیرید.
 
5- برای باز کردن موها، کاغذهای لوله‌ای را از سمت پایین گرفته و به طور عمودی به پایین بکشید تا منگوله‌ای و لولایی باز شود نه اینکه به طور افقی به سر بچسبد، زیرا در این صورت اصلا فر زیبایی در نخواهد آمد.
 
6- بعد از آنکه موها را به ترتیب از جلو به سمت پشت سر به آرامی باز کردید، می‌توانید با انگشتان‌تان آنها را از هم جدا کرده و فر را طبیعی‌تر نشان دهید. در این هنگام برای براق شدن موها از کمی روغن زیتون استفاده کنید.
بعد از فر کردن موها، از رنگ مو و مش کمتر استفاده کنید، زیرا مش موجب وز شدن مو می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد
 
این نکات را به خاطر بسپارید
1) بعد از شستن موهای خود، حتما از نرم‌کننده استفاده کنید.
2) از شانه با دندانه‌های ریز اصلا استفاده نکنید.
3) بیشتر از برس فلزی استفاده کنید (برای استفاده روزانه).
4) از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید.
5) هنگـام سشـوار کشـیدن حتمــا از برس‌های‌گرد‌ چوبی استفاده کنید.
6) سعی کنید موها را با فر بودنشان زیبا جلوه بدهید و دائم آنها را چه با سشوار یا هر وسیله دیگری صاف نکنید.
7) موهایتان را هر ماه یک‌بار، نیم سانت کوتاه کنید.
8) موهایتان را به شیوه خرد کوتاه نکنید، زیرا مدل دادن به آنها سخت می‌شود. همچنین این مدل‌ها، زیاد با موهای فر همخوانی ندارد.
9) از رنگ مو و مش کمتر استفاده کنید، زیرا مش موجب وز شدن مو می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد.

رابطه شوره سر و شامپو

رابطه شوره سر و شامپو مجموعه : آرایش صورت و زیبایی

رابطه شوره سر و شامپو

شوره‌سر یا (dandruff )که به عنوان پوسته‌سر(scurf) هم شناخته می‌شود، پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ورقه شدن پوست سر می‌شود. از لحاظ تعریف کلی می‌شودگفت: «شوره‌ سر پوسته‌های سفید یا خاکستری بین موهای پوست سر است که به دلیل لایه‌برداری بیش از اندازه یا طبیعی پوست بیرونی سر به وجود می‌آید.»اما این ماجرا چگونه اتفاق می‌افتد؟ سلول‌های پوست ما همیشه خودشان خود را نوسازی می‌کنند. هنگامی که سلول‌های پوستی روی سر قسمت‌های قدیمی   را نوسازی کردند به قسمت‌های سطحی آن فشار می‌آورند و آن را از پوست سر جدا می‌کنند. برای افرادی که شوره‌سر دارند این نوسازی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود، یعنی پوسته مرده بیشتری ایجاد شده و باعث می‌شود شوره سر بیشتر به چشم بیاید. در صورتی که پوست سر به‌طور مکرر در معرض گرما و آب و هوای گرم باشد هم باعث به‌وجود آمدن شوره سر می‌شود.
 
قارچ هم ممکن است شوره ایجاد کند
شوره سر می‌تواند به صورت مزمن (طولانی‌مدت) یا در نتیجه انجام برخی فعالیت‌های خاص باشد. ممکن است افرادی که دچار شوره سر هستند، روی پوست سر خود سوزش یا قرمزی هم داشته باشند. پوسته‌ریزی بیش از اندازه می‌تواند به علت بیماری‌هایی مانند پسوریازیس یا نوعی عفونت قارچی یا حتی شپش سر هم باشد.
 
ممکن است برخی اشخاصی که مبتلا به شوره‌سر هستند، دچار مشکلات اجتماعی و عدم اعتماد به نفس شوند. از این رو شاید درمان آن هم به دلایل جسمی و هم به دلایل روانشناسی دارای اهمیت فراوانی باشد. تعداد قابل توجه افراد مبتلا به شوره‌سر، نشان می‌دهد وقتی سن بالاتر می‌رود، شوره نیز افزایش می‌یابد. برآورد شده است 50 درصد افراد در اروپای غربی و شمال ایالات‌متحده از شوره سر رنج می‌برند. شوره‌سر در آقایان نسبت به خانم‌ها و همچنین کسانی که پوست چرب دارند، رایج‌تر است. برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از نمک، شکر و ادویه هم می‌تواند سبب تشدید شوره‌سر شود. و آخرین نکته اینکه شوره‌سر با ریزش مو ارتباطی ندارد.
 
شامپو بزنید، نترسید
یک باور قدیمی این است که برخی از مردم فکر می‌کنند شوره‌سر به دلیل خشکی زیاد پوست سرشان به‌وجود می‌آید. آنها سعی می‌کنند با نشستن موها با شامپو یا شست‌وشوی کمتر آن با این مشکل مقابله کنند. آنها بر این باورند که شست‌وشو با شامپو این مشکل را حادتر می‌کند. این یک باور قدیمی است و حقیقت ندارد. شوره سر با خشکی پوست تفاوت دارد که آن هم با شست‌وشوی مکرر مو با یک شامپوی مناسب برطرف می‌شود.
 
نوع وخیم شوره‌سر
این بیماری نوعی وضعیت پوستی است که پوست را ملتهب و ورقه‌ورقه می‌کند. التهاب پوستی شوره‌ای در پوست سر نوع شدیدی از شوره‌سر است. وقتی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیشتر افراد به آن شوره‌سر می‌گویند. وقتی کودکان دچار آن شوند، به آن Cradle Cap گفته می‌شود. التهاب پوستی شوره‌ای نسبت به سایر شوره‌های پوسته‌های بزرگ‌تر و چرب‌تری ایجاد می‌کند. این بیماری نه‌تنها پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر می‌کند.

علامت یا نشانه؟
علامت چیزی است که گاهی بیمار آن را حس می‌کند و شرح می‌دهد، در حالی که نشانه آن چیزی است که سایر افراد مانند پزشکان به آن توجه می‌کنند. برای نمونه، شاید خواب‌آلودگی یک علامت باشد در حالی که بزرگ شدن مردمک چشم‌ها می‌تواند یک نشانه باشد.
نشانه عمده شوره‌سر یا التهاب پوستی شوره‌ای در پوست سر، دانه‌ها یا تکه‌های سفید روی پوست سر و روی موهاست. اگر این شخص لباس تیره‌ای پوشیده باشد، وقتی پوسته‌ها روی شانه‌های او بریزد بیشتر جلب توجه خواهد کرد. ممکن است در پوست سر احساس خارش، سفتی وجود داشته باشد یا ایجاد جراحت کند.
 
در کل می‌توان علائم شوره سر را اینگونه دسته‌بندی کرد:
پوسته‌هایی سفید روی پوست سر و موهای شخص وجود دارد.
ممکن است پوسته‌ها ظاهری چرب داشته باشند.
ممکن است سر سفت باشد و خارش داشته باشد.
شاید سر احساس سوزش داشته باشد.
شاید احساس کنید روی سر زخم شده است.
قرمزی، همراه با تکه‌های چرب پوست
خشکی و خارش شدید روی پوست سر
 
یک حالت شوره سر هم در نوزادان است که نشانه‌ها و علائم آن در نوزادان بین 2 هفته تا 6 ماه به ویژه بین سنین 3 تا 6 هفتگی آشکار می‌شود. این بیماری معمولا پس از چند هفته از بین می‌رود. در برخی موارد هم ممکن است چند ماه طول بکشد. اگرچه شاید این بیماری هشداری برای والدین باشد، اما خطرناک نیست.
 
کی باید به پزشک مراجعه کرد؟
در بیشتر موارد، شوره‌سر نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. با این وجود، کسانی که در پوست سرشان خراشیدگی پیدا می‌کنند و بخشی از سرشان قرمز و متورم باشد، اگر پس از چند هفته خوددرمانی خوب نشدند باید به پزشک مراجعه کنند. این افراد ممکن است دچار التهاب پوستی شوره‌ای یا بیماری دیگری باشند که یکی از علائم آن شوره‌سر است.

رنگ ها در آرایش

رنگها در آرایش

رنگهای اولیه اصلی
مثل قرمز، زرد و آبی که از این رنگهای اصلی رنگهای دیگر را میسازیم.

رنگهای ثانویه یا فرعی
از ترکیب مساوی دو رنگی اصلی به وجود می آیند. مثل:
زرد    +     آبی    =     سبز
قرمز  +    زرد       =    نارنجی
آبی   +    فزمز     =    بنفش

رنگهای فرعی دیگر
از ترکیب یک اصلی رنگ اصلی و یک رنگ فرعی به طور مساوی به دست مِی آیند. مثل:
آبی   +    سبز     =   فیروزه ای
بنفش    +    قرمز    = ارغوانی یا بنفش با ته سایه قرمز
 
رنگ ها همچنین به انواع سرد و گرم تقسیم میشوند. بعضی رنگها هم با توجه به سایه، تمایل به رنگی دیگر، روشنی و تیرگی ، سرد یا گرم خوانده میشوند. در ترکیب رنگ سفید و قرمز، اگر رنگ سفید بیشتر باشد، رنگ صورتی حاصل سرد و اگر قرمز بیشتر باشد رنگ گرم است. آبی رنگ سرد است و در پوستهای روشن، آبی تیره رنگ پوست را بیشتر نشان میدهد. در حالیکه در پوست تیره، آبی روشن این کار را انجام میدهد. رنگ سبز رنگ سرد است، قرمز رنگ گرم و محبوب بیشت افراد است و با بیشتر رنگها به راحتی ترکیب میشود. سیاه رنگ خنثی است و با رنگهای دیگر به سادگی قابل ترکیب است. سفید نیز رنگ خنثی است. خاکستری رنگی سرد و خنثی است که با بسیاری از رنگهای دیگر ترکیب میشود، به خصوص با رنگها گرم مثل زرد، قرمز و نارنجی. با کمی اطلاعات درباره رنگها میتوانیم رنگهای مناسب برای آرایش را آسانتر انتخاب کنیم. برای انتخاب رنگ فوندیشن و پودر با توجه به رنگ پوست و سایه زیر پوست، کرم پودر مناسب را که به رنگ اصلی پوست شبیه تر است انتخاب میکنیم. برای ابروها، که رنگ مناسب آنها را خوش فرم تر و پرتر نشان میدهد، نیز رنگ مناسبی برمیگزینیم. برای موهای جوگندمی از مداد ابروی خاکستری و برای موهای قرمز از مداد ابروی قهوه ای روشن استفاده میکنیم. برای افرادی که موهای مشکی و پوست تیره دارند، رنگ مداد ابروی زغالی پیشنهاد میشود. سایه چشم که برای زیباتر نشان دادن چشمها استفاده میشود در رنگهای متنوعی ساخته میشود. برای کسانی که چشم کوتاه دارند، رنگ روشن چشم را بزرگتر نشان میدهد. با شناخت کمی درباره رنگها و ترکیب آنها میتوانیم با کمی دقت، رنگ متناسب با چشم را انتخاب نماییم که حتما با مدل و رنگ لباس هماهنگی داشته باشد. در مورد رژ لب، خانم هایی که پوست روشن دارند، رژ لب تیره را برای آرایش خود کمی زیاد میدانند و رنگهای شفاف و روشن را ترجیح میدهند و خانمهایی که پوست تیره دارند آسانتر طرف رنگهای شاد و تند میروند. البته با توجه به مد، فصل و رنگ لباس، اگر لازم باشد میتوانیم رنگ دلخواه را با ترکیب چند رنگ به دست بیاوریم. خانمهایی که موهای بلوند، سفید و خاکستری دارند میتوانند از رژ لبهای صورتی روشن، قرمز روشن و نارنجی کم رنگ استفاده کنند. برای موهای قرمز، رژ لب هلویی، صورتی، قرمز روشن و شفاف توصیه میشود. خانمهایی که موهای مسی و شرابی دارندمیتوانند رنگهای فوق را به صورت تیره تر استفاده کنند. برای موهای قهوه ای روشن و متوسط رژ لب صورتی، قرمز مرجانی، قرمز شرابی، قهوه ای روشن و رنگهای در این ردیف و برای موهای قهوه ای تیره و مشکی، رنگهای فوق در طیفهای تیره تر مناسب هستند.

برگرفته از کتاب:آرایش راز زیبایی و جوانی
تالیف: پریچهر فتحی
www.babanoel.com